צלחות – המדריך לשיטות צלחות מוצלחות

שף מצלחת מנה

שיטות לצלחות מוצלח הן הדרך המושלמת להפוך כל מנה להכי טעימה שיש מבחינה ויזואלית. עם קצת ידע מקצועי וחשיבה מחוץ לקופסה, אפשר להפוך כל מנה לאסתטית ברמה של מסעדות בעלות כוכבי מישלן, וכן, זה משהו שכל אחד מאיתנו יכול לעשות די בקלות בבית. בואו נדבר על בחירה נכונה של כלי ההגשה, על שימוש בחומרים מהטבע, על משחק ברטבים ועוד על דגשים חשובים לצלחות מוצלח ומקצועי.

בחירת צלחת נכונה

צלחות טוב מתחיל תמיד בבחירת הצלחת הנכונה או בכלי ההגשה המתאים. כלי ההגשה הוא לא סתם כלי, אלא הבמה שעליה נציג את המנה שלנו ולכן הוא חלק בלתי נפרד מהאסתטיקה של המנה. אם נבחר כלי שלא מתאים ולא מחמיא לאוכל, לא נצליח לקלוע למטרה וזה לא משנה בכלל כמה אנחנו מבשלים טוב או כמה טעים יצא לנו האוכל. אם אתם שואפים להיות בשלנים מקצועיים, במהלך לימודי טבחות סוג 1 תלמדו את הדברים האלה בדיוק ותוכלו לרכוש ידע שיאפשר לכם לעסוק בתחום הבישול והמסעדנות גם באופן מקצועי.

הגשה על חומרים מהטבע

עוד טריק ידוע ונפלא לצלחות מוצלח הוא משחק מושכל בחומרים מהטבע. שווה לנסות לשלב אלמנטים של עץ, עלים, צמחים, פרחים ואבנים בצלחת, וכך לשוות למנה שלכם מראה ואווירה הכפרית. השימוש בחומרים מהטבע הוא אחד האלמנטים החשובים של אוכל גורמה ואפשר לראות את הקו הזה היום אצל הרבה מאוד שפים גדולים בארץ ובעולם. אגב, אפשר לשלב חומרים מהטבע בצלחת רגילה או לחלופין להגיש את המנה שלנו על חומרים מהטבע שישמשו אותנו בתור צלחת או בכלי הגשה.

רטבים

הרטבים שהולכים לצד כל מנה יכולים לשמש אותנו לקישוט ולשדרוג המראה של הצלחת. אפשר לקשט אלמנטים של נקודות, לבחור במשיכות עדינות של פסים אקראיים או ממש לייצר ברוטב ולעצב איתו את המנה אם רוצים. שימו לב שאתם בוחרים רוטב שהוא לא רק יפה ונכון מבחינה אסתטית, אלא גם כזה שמשלים את המנה מבחינת הטעמים שלה (במילים אחרות: המראה של המנה לעולם לא יבוא על חשבון טעמים מאוזנים ומדויקים).

בחירת המרכיב החשוב והתמקדות בו

כדי לצלחת כמו שצריך אנחנו צריכים לשאול את עצמנו קודם כל מהו המרכיב העיקרי במנה. אם אנחנו מגישים למשל סטייק או בשר, המרכיב הזה צריך להיות במרכז וכל דבר אחר בצלחת נמצא שם כדי לשדרג וכדי להעצים את המרכיב העיקרי. עיצוב ופיסול של פירות וירקות הוא דבר מצוין כאשר רוצים להשתמש בירקות בתור מרכיבי הקישוט ואפשר להשתמש בו גם אם ירק כזה או אחר הוא המרכיב העיקרי של המנה. באותה נשימה חשוב מאוד לשים לב שהמרכיב העיקרי לא תופס את עיקר תשומת הלב. נכון, המרכיב העיקרי הוא למעשה הנושא של המנה, אבל זה לא אומר בכלל שהוא צריך להשתלט עליה. צלחות מדויק הוא עניין של הרמוניה ושל יחסים נכונים בין כלל האלמנטים המונחים על הצלחת.

משחק בצבעים

אחד העקרונות הבסיסיים ביותר של מלאכת הצלחות הוא משחק חכם בצבעים שעל המנה. אם נדע איך לשלב את הצבעים בצורה נכונה נוכל ליצור מראה מרהיב וצבעוני של צבעים שמשלימים זה את זה. גם כאן חשוב קודם כל לשאול את עצמנו מהו המרכיב העיקרי במנה ומה הצבע שלו, ומכאן נוכל לבחור אלמנטים בצבעים משלימים שמחזיקים אותו, כאשר הצבע של הרכיב העיקרי חייב להיות תמיד הצבע הדומיננטי והמוביל. אם אתם לא ממש בטוחים אילו צבעים מתאימים זה עם זה, שווה בהחלט להיעזר במידע ברשת ואפילו להסתמך על יצירות אומנות ועבודות של אומנים מודרניים (לא בהכרח אומני בישול אגב).

סיכום

בשורה התחתונה, צלחות והגשה של מנות היא אומנות בפני עצמה וחלק חשוב מאוד בעולם האירוח, לא פחות משלב הבישול עצמו אגב. אם גם אתם חולמים לקחת את יכולות הבישול שלכם לשלב הבא, בבלוג האתר שלנו תוכלו למצוא עוד הרבה מאוד מידע חשוב בנושאים רלוונטיים אחרים כמו אפייה ומגדנאות, שיטות בישול קלאסיות ושיטות מיוחדות, קינוחים ישראלים אהובים ועוד. קריאה מהנה!

מאמרים שעשויים לעניין אותך

גלילה לראש העמוד