אוכל גורמה: אוכל קטן בטעם גדול

אוכל גורמה

אוכל גורמה, מנות גורמה, מסעדות גורמה – הם ממש מנגינה לאוזניים ולחך, ואין מישהו שיסרב למנה שף טובה. אבל מה הופך אוכל לאוכל גורמה? הוספת המילה "גורמה" משנה את כללי המשחק כשזה נוגע לאוכל ומתייחסת לרמה גבוהה בהרבה מזו שאנו רגילים אליה בבית או בבית קפה שכונתי. אז מהו הקסם של אוכל גורמה? הכינו את הסכו"ם, אנחנו מתחילים.

מהו אוכל גורמה ובמה הוא שונה מאוכל רגיל?

אוכל גורמה הוא סוג מסוים של בישול אשר מאופיין בחומרי גלם מהאיכותיים והטריים ביותר שקיימים בשוק. במסעדות גורמה לצורך העניין, מדובר באוכל שמבשלים יום-יום מירקות שנקטפו באותו הבוקר והובאו למטבחי המסעדות השקם בבוקר עם צאת החמה, וכך גם באשר לדגים ולבשר. נוסף לכך, במטבחי גורמה מבשלים בשיטות הכנה מורכבות, בעלות שלבים רבים, בכלים שלא קיימים בכל מטבח ובטח שלא במטבח הביתי של כל אחד. האיכות וההקפדה על המנות משפיעות גם על נראות האוכל והגשתו תהיה יוצאת מן הכלל ולא תראה בכלל כמו מנת אוכל אלא כמיצג אומנותי צבעוני, לפעמים קטנטן ולפעמים רב רבדים ואלמנטים שונים. לכן, אוכל גורמה הוא אוכל בעל שכבות רבות של טעמים ייחודיים.

מאפיינים המגדרים אוכל גורמה

ישנם מאפיינים ספציפיים אשר מבדלים אוכל גורמה מאוכל רגיל, כזה שאנו מכינים בבית לארוחת ערב עם הילדים, והופכים אותו למיצג של אומנות משולבת במדע ובטעם אקסקלוסיבי. מאפיינים אלו יהיו תמיד:

חומרי גלם איכותיים וטריים

האיכות הגבוהה של המרכיבים ושל חומרי הגלם במנות אוכל גורמה הם המרכיב המכריע שמשפיע הכי הרבה על התוצר הסופי וקובע את רמתו כגורמה. המרכיבים תמיד יהיו הטריים והרעננים ביותר, כאלו שטעמם הוא הכי חזק ויציב. מרכיבים אלו יבחרו בקפידה על ידי השף שיבשל אותם אחד-אחד, בין אם מדובר בתבלינים, ירקות, או בשר. לרוב אלו יהיו מרכיבים שיגיעו מחוות גידול בוטיק שנמצאות באזורי גידול בעלי תנאי אקלים וגאוגרפיה אופטימליים, ומגודלים ומטופלים על ידי אנשי מקצוע מומחים לחקלאות.

טעם ייחודי

כמובן שמטרת העל של בישול גורמה היא טעם אנין ומדויק. כזה שלא תטעמו בשום מקום אחר ובשום מנה אחרת, כל מנה שתבושל באוכל הגורמה תהיה שונה ובעלת פרופיל טעם שיהיה ייחודי רק לה. דבר זה נוצר משילוב מסוים של חומרי גלם יחדיו ומשילוב של טכניקות בישול וטיפול שונות בכל חומר גלם. את הטכניקות המיוחדות אלה לומדים בדרך כלל בלימודי שף טבחות סוג 5, שהרי מאוחרי אוכל גורמה יעמוד שף שתכנן את המנות בקפידה.

הריח חשוב

הריח הוא אחד החושים החשובים ביותר של האדם וארומה או ריח מסוים של אוכל הם מה שיקבעו לנו אם המנה היא טעימה ואם אנחנו מעוניינים לאכול אותה. לכן, יש הקפדה יתרה גם על ניחוחות חומרי הגלם ומחשבה מאחורי כל טכניקת בישול שמשלבים במנה כדי ליצור את אלמנט הריח, שהוא חלק חשוב ביצירת מנת האומנות הזאת. ריח יכול לשבור מנה או להפוך אותה לנמכרת בכל הזמנים. תחשבו על זה, אתם יושבים במסעדה ומלצר עבר לידכם כשהוא מחזיק מנה שלא ראיתם, אך הרחתם ריח נפלא שגרם לכם לבקש ממנו אותה בדיוק וכל זאת בזכות הריח של המנה.

וכמובן הנראות של המנה

לרוב, אוכל גורמה יהיה מוצג בצורה שלא תזכיר אוכל כלל, וזהו אחד המאפיינים הייחודיים שלו. בהכנת אוכל גורמה לעיתים יש מטרה לשנות את חומרי הגלם לשם ייצוג מטעה, אך מרתק ומסקרן. מנות גורמה יוצגו בשלל צבעים וצורות כדי שיהיה גם כיף להסתכל על האוכל ולא רק לאכול אותו. שפים משתמשים לשם כך בטכניקות קישוט ועיצוב שונות, לפיהן הם מארגנים את כל המרכיבים המיוחדים כמו ציור בצלחת.

לסיכום

אוכל גורמה הוא סוג של בישול אשר מוגדר בזכות חומרי גלם איכותיים וטריים, טכניקות בישול מסובכות ומדויקות, נראות אומנותית של המנה וחווית אכילה יוקרתית. בין אם אתם נהנים מארוחה במסעדת גורמה או בבית, מדובר בחגיגה של טעמים, אומנות, אוכל טוב והערכה של איכות המרכיבים והטכניקות הקולינריות שמשומשות לצורך הכנת אוכל גורמה.

מאמרים שעשויים לעניין אותך

גלילה לראש העמוד