סידור שולחן – המדריך המקצועי

סידור שולחן

סידור שולחן הוא חלק חשוב מחוויית האכילה הכללית – העיצוב של החדר ושל השולחן עצמו, סידור הכלים בצורה הנכונה והוספת אביזרים לשיפור האווירה הם שלבים חשובים בדרך לארוחה המושלמת. במאמר שלפניכם תוכלו לקרוא את הטיפים שלנו לסידור השולחן האולטימטיבי, שיעזור לכם ליהנות עוד יותר מהארוחה הבאה שלכם.

סידור חדר האוכל

לא צריך לסיים לימודי מלונאות כדי לדעת שלחדר שבו אוכלים יש השפעה על האווירה. לכן צריך לערוך את השולחן ואת סביבתו כדי להתאים לאופי הארוחה:

  • הזיזו כל כיסא, שולחן או רהיט אחר שעלול להפריע לסועדים במהלך הארוחה
  • מומלץ לפנות את שולחן האוכל מכל אביזר ופריט שעלול ליפול ולהישבר, להפריע לאנשים להגיע למזון או שאינו מתאים בעיצוב שלו לאווירה
  • אם אפשר, הציבו במרכז השולחן קישוט שינעים את האווירה וייתן טאץ' עיצובי מיוחד. עם זאת, חשוב שהוא לא יהיה גדול מדי ויפריע לאנשים משני צדי השולחן לדבר זה עם זה
  • אם יש לכם שולחן מתקפל, סדרו אותו כדי שיתאים לגודל הקבוצה המתארחת אך גם יאפשר לכולם לנהל שיחות מסביב לשולחן

מפת שולחן

הבחירה הקלאסית לעריכת שולחן היא מפה לבנה וחגיגית. עם זאת, כדי לגוון את האווירה ואת העיצוב של החדר אתם יכולים להשתמש במפות צבעוניות ומיוחדות, מומלץ מבדים עבים שישמרו על השולחן שלכם. אל תשכחו להתאים את מפת השולחן לממדים של השולחן שלכם ולצורה שלו (ולבחור מפה עגולה, ריבועית או מלבנית).

מפיות

מפיות צריכות להיות שימושיות לניקיון של הפנים והידיים בזמן הארוחה, אך יש באפשרותכם לשדרג את הארוחה באמצעות מפיות בד (או דמוי בד) צבעוניות ויפות. הססגוניות והאלגנטיות של מפיות מיוחדות יכולות להפוך את הארוחה, גם אם לא מגישים בה אוכל גורמה, למהנה ולמתוחכמת יותר.

פרחים ונרות

פרחים ונרות יכולים לשדרג את האווירה של הארוחה, בייחוד ארוחות חג או ארוחות רומנטיות. הם נותנים צבע לחדר וגם ניחוח נעים. ודאו שהריח שאתם משתמשים בו מקובל על כולם ושאין לאחד האורחים אלרגיות או בעיות אחרות כלשהן עם פרחים או נרות.

סט כלים

סט הכלים המונח על השולחן צריך מצד אחד להיות מתאים לכל סוגי המזון, ומצד שני להיות מעוצב בטעם טוב. מי שעשה קורס טבחות סוג 1 יודע מהו ההבדל בין קערה לצלחת בהשפעתם על הגשת האוכל, אבל בגדול כל סט כלים שאפשר למצוא ברשתות הגדולות יתאים לכל סוג של ארוחה. כלי כסף הם בדרך כלל מרשימים יותר, ואם יש לכם סט כזה אל תהססו להשתמש בו.

כוסות

בעולם הקולינריה יש הרבה כוסות, ולכל אחת יש מטרה אחרת – כוס המיועדת לשתייה קלה שונה בצורה שלה מכוס יין, מכוס וויסקי ועוד. כל סועד צריך את כל הכוסות המתאימות לסוגי השתייה המוגשת בארוחה. אם אתם מגישים רק שתייה קלה אפשר להסתפק בכוס רגילה, אך בשביל האווירה כדאי להוסיף כוסות ייחודיות בהתאם לסוגי השתייה שיוגשו.

מיקום של הציוד בסידור השולחן

בעבר סידור הכלים לפי סדר מסוים היה נחלתם של העשירים והאריסטוקרטים בלבד, והיום אנשים רבים מסדרים את הסכו"ם ואת כלי המטבח השונים על השולחן כדי שיהיה קל לגשת לכולם ושארוחת הערב תהיה קלילה ומהנה. הינה ההמלצות שלנו לסידור הכלים על השולחן:

  • סכין ומזלג – את הסכין מניחים מצד ימין של הצלחת או הקערה, והלהב שלו פונה שמאלה אל הצלחת. יש המניחים את המזלג מצד שמאל של הצלחת כדי שיהיה קל להרים את הסכין והמזלג יחד בזמן האוכל, ויש מי שמניח את שניהם יחד מצד ימין, בעיקר כשיש עוד סכו"ם או כשיש הרבה כלים על השולחן.
  • כפית – יש המניחים את הכפית בצד ימין ליד הסכין, ויש מי שמניחים אותה מעל לצלחת כשראשה פונה לצד שמאל.
  • כוסות – בדרך כלל מניחים את הכוסות בצד ימין של הצלחת, לכיוון מרכז השולחן (מעל הסכין).
  • מפיות – יש כמה מקומות נפוצים להנחת מפית, ובהם מתחת לסכין, לצידו או בתוך הצלחת או הכוס הריקות.
  • כלים נוספים – אם כל סועד משתמש בכמה סטים של כלים, למשל עוד סכו"ם או עוד צלחות, מסדרים הכול כך שהכלים בשימוש ראשון הם "חיצוניים" יותר. למשל, אם יש כמה סוגי סכינים בשימוש, הסכין שמשתמשים בו ראשון יונח מצד ימין של הסכין שיהיה בשימוש מאוחר יותר בארוחה. צלחות וקערות ייערמו זו על זו בהתאם לשלב הארוחה (צלחות או קערות ראשונות – למעלה), וגם הכוסות יונחו זו לצד זו לפי סדר השימוש.

לסיכום

סידור נכון של השולחן שעליו אוכלים, עיצוב הולם של החדר ובחירה נכונה של כלים להגשה יעזרו לכם לשפר את האווירה של הארוחה ולהפוך אותה למיוחדת ולנעימה לכולם. מוזמנים לקרוא בבלוג שלנו עוד טיפים על בישול, אפייה ותפקידי המטבח השונים בענף המזון והמסעדנות.

מאמרים שעשויים לעניין אותך

גלילה לראש העמוד