סוגי לחמים הנפוצים בישראל

סוגי לחמים

אם בעבר היו סוגים בודדים של לחמים מסוגים קבועים של דגנים וללא תוספות, היום אנחנו יכולים למצוא במאפיות ואפילו בסופרים מגוון עצום של סוגי לחמים שמגיעים אלינו מתרבויות שונות מכל העולם, הישר אל הכריך שלנו. אז אילו סוגי לחמים הכי נפוצים בישראל, כאלה שכל אחד חייב להכיר? ריכזנו עבורכם את חמשת הלחמים שהחך הישראלי אוהב במיוחד.

הישר מצרפת: הבגט

אומנם הבגט הוא אינו לחם כחול-לבן, אבל אין ספק שהוא כבש את הישראלים. הבגט, שפרושו בצרפתית "מקל קטן", הוא לחם לבן בצורה מוארכת בעל הקראסט הכי פריך וקריספי שיש, ובתוכו ענני לחם רכים וטעימים. אין ממרח או מאכל שלא יתאים לבגט, החל מגבינות מלוחות וטובות ועד לממרחים מתוקים כמו ריבה ושוקולד.

לא רק בקידוש: חלה

כולנו מכירים את החלה הקלועה והרכה המככבת אצל היהודים בארוחות השישי. חלה היא בעצם לחם מתוק יחסית המבוסס לרוב על בצק שמרים. את הבצק קולעים בצורת צמה, החל משתי רצועות ואפילו עד עשר רצועות. אין ישראלי שלא טבל חלה עסיסית במטבוחה טובה, או בשנים האחרונות לא נגס בכריך הטרנדי ביותר אולי – חלה שבה שניצל וחציל.

המוכר והטוב: לחם לבן

בין הלחמים הכי מבוקשים בכל מטבח ביתי ישראלי הוא לחם מקמח חיטה לבן. בתהליך הכנת הקמח מסירים את כל הקליפות של גרעיני החיטה ומקבלים קמח לבן. בעקבות הוצאת הקליפות של גרעיני החיטה, רוב הסיבית התזונתיים שבהם הוצאו מהקמח ולכן יש אמורים כי קמח לבן אינו הלחם הכי בריא על המדף. החוסר בסיבים תזונתיים הופך את הלחם למשביע פחות ולכזה המעלה את רמת הסוכר בדם מהר יותר.

בריאות רבותיי: לחם מקמח מלא

להבדיל מהקמח הלבן, לא מוציאים שום דבר מהקמח המלא בזמן טחינת החיטה לקמח – להיפך, הוא נטחן בשלמותו ובעקבות כך צבעו יותר חום. קמח חיטה מלא מכיל ערכים תזונתיים גבוהים יותר ועשיר במינרלים, בוויטמינים, בנוגדי חמצון ובסיבים תזונתיים. נוכל למצוא קמח מלא של שלל דגנים, מלבד החיטה, כמו כוסמת, כוסמין ושיפון שמהם מכינים קמח מלא טוב ועשיר. גם בהם נוכל למצוא שלל יתרונות בריאותיים מעולים שיהיה שווה להכניס לכריך הבא שלכם.

עושים מיקס: לחם דגנים

גם לחם דגנים נכנס תחת הקטגוריה של לחמי בריאות וזאת משום שהוא עשוי מתערובת של קמחים מלאים מדגנים שונים, כמו אלה שהזכרנו מקודם, ולפעמים אף מקבל תוספות איכותיות ובריאות כמו גרעינים למיניהם, שיבולת שועל, סובין וכו'. גם בלחם הזה נוכל למצוא ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים טובים.

סוג הלחם הנפוץ בישראל

אם נצטרך לבחור לחם אחד שהוא הנפוץ ביותר בישראל, כנראה שנצביע על הלחם האחיד. נוכל למצוא בסופרים לחם אחיד פרוס בשקיות או כזה שניתן לפריסה בסופר עצמו. הלחם האחיד נאפה מקמח כהה, וגם בו, בדומה ללחמים מקמח מלא, אפשר למצוא סיבים תזונתיים שתורמים לתחושת שובע ארוכה, ויטמינים ומינרליים חשובים. טוב לדעת שמשום שהלחם האחיד הוא הלחם הנמכר ביותר בישראל, מחירו נמצא בפיקוח ממשלתי.

איזה לחם הוא הבריא ביותר?

האפשרויות שמוצגות לנו בסופר הן כמעט בלתי מוגבלות, וכמעט בכל מדף במדפי הלחמים בסופר או במאפיות, נוכל למצוא לחמים שנקראים "לחמי בריאות". אבל איך אם כן נוכל להצביע על "הלחם הבריא ביותר"? יכול להיות שהתשובה היא לא חד משמעית, וכן לכל אחד יתאים לחם אחר, לכן לפני שננסה לענות על השאלה נמליץ לבקר אצל הרופא המטפל או הדיאטן כדי להתאים תפריט מותאם אישית.

על אף שקשה לקבוע באופן חד משמעי מהו הלחם הכי בריא, נוכל לתת כמה טיפים לבחירת הלחם הטוב ביותר על המדף:

  • מעובד אאוט, טבעי אין: כדאי להתרחק כמה שיותר מלחמים מעובדים ולבחור בכאלה הקרובים כמה שאפשר למקור הדגן ממנו נטחן הקמח; כאלה העשויים מחמצת טבעית ולא שמרים תעשייתיים וכו'.
  • דגנים מלאים: ככלל עדיף לפנות ללחמים המכילים דגנים מלאים על פני אלה העשויים מקמח לבן.
  • דגש על בריאות ולא על כותרות מפוצצות: לא כל לחם הממותג לחם "דיאטטי" וזוכה לכינוי לחם קל, הוא אכן טוב יותר מלחם רגיל, לפעמים ההפך הוא הנכון. הציצו ברשימת המרכיבים, אם אתם מכירים את המרכיבים הרשומים שם, סימן שהוא יותר בריא לנו מלחם שעשוי ממרכיבים המכילים אותיות באנגלית ומספרים.

האם כל אחד יכול לאפות לחם?

עם רצון ותשוקה אמיתיים אין ספק שכל אחד יכול לאפות לחם טעים, רך וחם. כשאופים לחם, במיוחד באמצעים ביתיים, יש להקפיד על הוראות ההכנה וזהו כלל מספר אחת כשלומדים לימודי אומנות הבישול (קורס שהוא בעצם טבחות סוג 1, ומתאים לאנשים שרוצים להתחיל את דרכם המקצועית בתחום הבישול). יש לשקול את כל המרכיבים, לדאוג לתנאי טמפרטורה מתאימים וללוש את הבצק באהבה גדולה. רק כך נוכל לאפות את הלחם האולטימטיבי. הסירו דאגה מלבכם, גם אם הלחם שאפיתם לא יצא בדיוק כפי שתכננתם, תמיד אפשר להשתפר. נסו להבין איפה אתם יכולים לשפר את התהליך ואנחנו בטוחים שבפעם הבאה כבר תראו שיפור – תרגול הוא שם המשחק.

אם אתם מעוניינים לקחת את תחום האפייה צעד אחד קדימה, כדאי שתכירו את קורס אפיית לחמים של מכללת רימונים. בקורס תלמדו את כללי העבודה בתהליך הכנת לחם, תכירו את סוגי הקמחים השונים והעבודה איתם, תתנסו בהכנה מעשית של לחם מכל מיני סוגים לצד טובי המרצים בתחום ובעיקר תהפכו את החלום למציאות.

לסיכום

בפעם הבאה שתיגשו להכין כריך במטבח הביתי שלכם ותתלבטו איזה לחם כדאי להכין הפעם, תזכרו במאמר הזה. תחליטו אם בא לכם כריך מלא בריאות וטעמים אדמתיים או כריך מלחם רך ומפנק כמו הלחם האחיד, אחרי הכול הוא הנמכר ביותר בישראל.

מאמרים שעשויים לעניין אותך

גלילה לראש העמוד