סוגי דגים – 9 סוגי דגים למאכל המומלצים ביותר!

דגים הם מוצר מזון טעים ומקור מצוין לחלבונים באיכות גבוהה, לחומצות שומן חיוניות כמו אומגה 3 ואומגה 6 ולוויטמינים ומינרלים שונים. קיימים סוגים רבים של דגים למאכל, ומעבר לכך דגי מאכל בישראל נחשבים לאיכותיים ולטעימים ביותר. צריכת דגים באופן קבוע יכולה לתרום רבות לבריאות, ויש כמה סוגים של דגים המתאימים יותר למטבח ולחך הישראליים. במאמר זה נציג לכם את היתרונות הבריאותיים העיקריים בצריכת דגים, ונפרט על 9 סוגי דגים מומלצים למאכל הנפוצים בישראל ועל דרכי הכנתם.

מהם היתרונות הבריאותיים של אכילת דגים?

אכילת דגים באופן קבוע יכולה להקנות יתרונות בריאותיים רבים. המרכיבים התזונתיים הייחודיים שבדגים תורמים לשמירה על בריאות הלב, למניעת מחלות כמו אסתמה וסוכרת, ואף עשויים לסייע בהפחתת דלקות בגוף.

הפחתת הסיכון למחלות לב

חומצות השומן אומגה 3, הנמצאות בשפע בדגים, מורידות את רמות הכולסטרול הרע LDL ומפחיתות את הסיכון לחלות בטרשת עורקים ובמחלות לב. אנשים האוכלים דגים לפחות פעמיים בשבוע יהיו חשופים פחות לסיכון להתקף לב.

מניעת אסתמה

צריכת דגים בגיל צעיר עשויה למנוע הופעת אסתמה, הודות לחומצות השומן אומגה 3 החיוניות להתפתחות תקינה של מערכת הנשימה. לכן מומלץ לשלב מנות דגים גם בתפריט של הילדים, ולוודא כי הם אוכלים דגים לפחות פעם בשבוע. בצורה זו אפשר להוריד באופן ניכר את הסיכון שלהם לפתח אסתמה.

מפחית את הסיכוי לסוכרת

צריכת חלבון וחומצות שומן בלתי רוויות הנמצאות בדגים תורמת לוויסות רמות הסוכר בדם ומפחיתה את הסיכון לסוכרת מסוג 2. עוד טוענים כי נשים בהיריון המשלבות בתפריטן דגים מבושלים לפחות פעמיים בשבוע יהיו חשופות פחות לסיכון לפתח סוכרת הריון.

מפחית דלקות

חומצת אומגה 3 ידועה כבעלת השפעה אנטי-דלקתית, והיא נמצאת בשפע במגוון דגים. צריכת דגים עשויה להקל תסמינים של דלקות מפרקים וכאבים ממחלות כמו דלקת מפרקים שגרונית. כמו כן, אומגה 3 עוזרת להפחית דלקות בעור, ומסייעת בטיפול בפסוריאזיס.

מהם סוגי הדגים למאכל המומלצים ביותר?

יש לא מעט סוגי דגים למאכל בישראל שאפשר להשיג בקלות. כעת נסקור 9 מיני דגים מומלצים לתזונה, תוך התייחסות לתכונותיהם ולאופן הבישול המיטבי עבורם. עם המלצות אלו, תוכלו לשלב בקלות דגים בתפריט השבועי וליהנות מהיתרונות הבריאותיים שהם מספקים, המפורטים בהרחבה בקורס הטבחות סוג 2,3,4 במכללת רימונים, ובמסלול לימודי שף סוג 5. בקורסים אלו, הנלמדים במכללה הנמצאת בטבריה, תוכלו ללמוד את כל תורת הבישול של כל סוגי הדגים למאכל בישראל, שהם מקור מעולה לחלבונים איכותיים ולחומצות שומן בריאות.

דג הכסיף

דג הכסיף הוא דג לבן בעל טעם עדין, המכיל כמות גבוהה של חלבון. הוא מתאים לצלייה, לאפייה ולטיגון משום שאין בו הרבה עצמות, ואפשר להשתמש בו גם להכנת טרטר וסשימי טרי. עם זאת, יש להקפיד לא לבשל אותו יתר על המידה כדי לשמור על המרקם העדין של בשר הדג.

דג קרפיון

דג קרפיון מכיל שומן בריא בכמות מתונה ויש לו טעם עדין. אפשר לטגן אותו, לצלות אותו על הגריל, להכין ממנו דג ממולא או לבשל אותו במרק. חשוב להסיר את הסנפירים שעל גב הדג טרם הבישול. קרפיון הוא דג עסיסי הנשמר היטב בהקפאה ללא אובדן טעם או טקסטורה.

דג מוסר

דג מוסר הוא דג ים בעל בשר לבן שאפשר לבשל במגוון דרכים, והוא מתאים לאכילה גם לילדים כיוון שאין בו הרבה עצמות. אפשר לטגן אותו או לצלות אותו שלם עם ראש וזנב, והוא שומר על מרקם עסיסי. דג מוסר הוא עשיר באומגה 3 ומומלץ לבשל אותו עם העצמות הרכות שבו לתוספת טעם.

דג פורל

דג פורל הוא דג לבן עם בשר אדמדם וטעם מתוק מעט. מחירו הנוח הופך אותו לאפשרות מצוינת למי שרוצה לאכול דגים בתדירות גבוהה. אפשר לטגנו, לצלותו, לאפות אותו או לטחון אותו להכנת דג ממולא או קציצות.

דג מקרל

דג מקרל מכיל שומן בריא בכמות בינונית, ובשרו הלבן והעסיסי שומר על טעמו גם בהקפאה. אפשר לבשלו בתנור, לצלות או לטגן אותו. יש להסיר את העור והסנפירים לפני הבישול. מתכון פשוט וטעים הוא דג מקרל צלוי בתנור בתוספת לימון ושום.

דג בורי

דג בורי מכיל כמות נמוכה יחסית של שומן, אך עדיין יש לו טעם עשיר. אפשר לאוכל אותו כסשימי, לטגן אותו או להכין ממנו דג ממולא. יש להיזהר מבישול יתר העלול להפוך את בשרו ליבש. טריק בישול פשוט הוא להוסיף לבורי פרוסות לימון ושום בעת אפייה או טיגון.

דג דניס

דג דניס מתאים ביותר לצלייה ואפייה הודות לבשרו השמנוני והעסיסי. אפשר להניח אותו שלם על האש או בגריל עם תבלינים כמו שום, עשבי תיבול ולימון, או לחתוך אותו לפילה ולצלות במחבת. דג זה אינו מתאים להקפאה משום שהיא פוגעת באיכות בשרו. מומלץ לרכוש דניס טרי ולבשל אותו מייד.

דג סלמון

דג סלמון הוא דג עשיר באומגה 3 ומכיל כמות נמוכה של שומן רווי. אפשר לאכול אותו טרי, מעושן או משומר. סלמון מעושן מתאים לסלטים ולכריכים, ואילו סלמון טרי אפשר לצלות, לאפות או לבשל בקלות. יש להסיר את העצמות לפני הבישול, ואפשר להכין אותו עם או בלי העור לבחירתכם (מומלץ להסיר אותו, אם כי יש אנשים האוהבים לצלות אותו במחבת עם העור). סלמון הוא מעדן בריאותי אהוב על רבים.

דג אמנון

דג אמנון הוא דג מתקתק מעט, דל בשומן אך עסיסי, והוא אהוב מאוד במטבח הישראלי. הוא מתאים לצלייה, לאפייה ולטיגון, ואפשר להכין איתו כל מנת דגים שתרצו. את ראש הדג מומלץ להסיר לפני הבישול כדי להקל את אכילתו. אמנון הוא מקור מצוין לחלבון ואומגה 3.

סיכום

קיים היצע רחב של סוגי דגים למאכל בישראל, ויש סוגי דגים היכולים להתאים לכל מנה ולטעמו האישי של כל אחד. צריכת דגים באופן קבוע ועקבי יכולה לתרום רבות לשמירה על בריאות הלב, למניעת מחלות כמו אסתמה וסוכרת ולהפחתת דלקות בגוף. הדגים הנפוצים בישראל נוחים להשגה בכל חנות וסופר, ונוחים או אפילו קלים מאוד לבישול בבית בכל מיני דרכים. עם ידע בסיסי על תכונות הדגים ודרכי הכנתם המיטביות, אפשר ליצור מהם ארוחות טעימות ובריאות. עם זאת, יש לזכור כי צריכת דגים או מוצרים המכילים עקבות דג אינה מומלצת ולעיתים אסורה לבעלי אלרגיה לדגים, משום שאכילתם יכולה לגרום לתופעות לוואי שונות.

מאמרים שעשויים לעניין אותך

גלילה לראש העמוד