כל מה שרציתם לדעת על טבח צבאי

טבח צבאי

אין ספק ששמעתם לפחות פעם אחת על תפקיד הטבח הצבאי – אולי כי אתם מתעניינים בקולינריה ובבישול ואתם רוצים את ההזדמנות להתעסק בתחום גם במהלך השירות הצבאי, או רק כי שמעתם שהת"ש שלהם נוח מאוד. מהו תפקידו של הטבח הצבאי, ומה צריך לעשות כדי להתקבל לתפקיד? בואו לקרוא את כל הפרטים שצריך לדעת על התפקיד ועל אפשרויות ההתפתחות והקידום אחרי השחרור.

הצבא צועד על קיבתו

לכל חייל יש תפקיד חשוב בצבא, וגם הטבחים אינם נופלים מהגדרה זו. כל החיילים בצבא, לוחמים ותומכי לחימה יחד, הם בני אדם, ובני אדם צריכים מזון כדי לתפקד. כדי שהצבא יהיה מסוגל לספק אוכל מזין לכלל חייליו, מבלי להיעזר בגורמים מחוץ לצבא כמו קייטרינג ושירותי הסעדה, הוא נותן לחיילים נבחרים את התפקיד להיות אחראים על כל תחום המזון בבסיס. זה מתחיל במפקד מטבח, שיכול להיות קצין, נגד או אזרח עובד צה"ל, ולו עובדי מטבח שהם בדרך כלל חיילים בשירות סדיר, והם מכינים ארוחות בוקר, צהריים וערב מדי יום לכל החיילים הנמצאים בבסיס. בסיס בלי מטבח מתפקד לא יהיה מתפקד בעצמו, משום שאנשים רעבים לא יכולים לעבוד כמו שצריך, בין אם הם מתעסקים בנשק ובציוד לחימה או בפעולות משרדיות וממוחשבות.

האם כל אחד יכול להיות טבח צבאי?

כדי להתקבל לתפקיד טבח צבאי יש לעמוד בכמה קריטריונים:

  • פרופיל 64 ומעלה – אחת הדרישות היא להיות בעל פרופיל רפואי שמעיד שאין לכם בעיות בריאות חמורות, ובדרך כלל אנשים שיש להם פרופיל 64 לפחות יקבלו את האפשרות להתמיין לתפקיד הזה. מומלץ במהלך המיונים להביע עניין בתחום הזה כדי להגדיל את הסיכוי לקבל את השיבוץ.
  • טירונות 02 והכשרה של שבועיים בבה"ד 6 – אחרי הגיוס, תצטרכו לעבור טירונות 02. זוהי טירונות ברמה הבסיסית ביותר והיא אורכת כחודש. לאחר מכן, תעברו הכשרה של שבועיים בבה"ד 6, שהוא בית הספר למקצועות הלוגיסטיקה, ואחרי שתעברו אותו בהצלחה תהפכו לטבחים צבאיים ותקבלו שיבוץ לאחד מבסיסי צה"ל שצריכים טבחים חדשים.

איפה משרתים טבחים צבאיים?

בכל בסיסי הצבא בארץ יש מטבח ובו טבחים צבאיים, ולכן אפשרויות השיבוץ רבות מאוד. לכל בסיס יש דרישת יציאות משלו גם לטבחים צבאיים, אך בדרך כלל התנאים של הטבח הצבאי טובים מאוד. בדרך כלל היציאות של טבחים הן שבוע-שבוע בבסיס סגור או 5-9 (חמישה ימים בבסיס, תשעה ימים בבית) בבסיס פתוח, עם אופציה לשבתות פה ושם בהתאם לפעילות המטבח והבסיס.

היתרונות של התפקיד

לשירות בתפקיד טבח צבאי יש כמה יתרונות:

  • ניסיון – ניסיון מעשי בהכנת מזון מכל הסוגים. מדי יום הטבחים הצבאיים מכינים מאכלים כמו חביתות, מאפים, מוצרי בשר מכל מיני סוגים, מגוון פחמימות ועוד. העבודה היא כמו במטבח רגיל מחוץ לצבא, ויש בסיסים המכילים מאות ואף אלפי חיילים אז הניסיון הרב כולל גם הכנת כמות גדולה של מזון. הניסיון הזה מוכר באזרחות והוא מקרב את הטבחים צעד אחד אל עבר הקריירה בעולם המזון.
  • קורס – הקורס שהחיילים עוברים בבה"ד 6 הוא כרטיס כניסה מצוין לעולם הקולינריה. זהו אינו קורס מקצועי, מקיף ומעמיק, אך הוא נותן לכל חייל את הכלים הבסיסיים (תרתי משמע) להתחיל להכין מזון איכותי, והצצה לעתיד שהוא יכול לעסוק בו. הקורס מוכר באזרחות בלימודים לקראת תעודת שף, והתעודה שאתם מקבלים בסוף הקורס היא בעלת ערך גם אחרי השירות בצבא.

המשך עבודה בתחום הקולינריה

אנשים ששירתו כטבחים צבאיים מקבלים עדיפות בעסקים המעוניינים בטבחים מקצועיים. כמו כן, יש קורסים שיכולים להעמיק את הידע שלכם בקולינריה, ובהם תלמדו מהו ההבדל בין שף לטבח ותזכו להתנסות במגוון בישולים מעניינים ומאתגרים. הקורסים גם ייתנו לכם עוד תעודות מקצועיות להוסיף לקורות החיים.

למשל, קורס טבחות סוג 1 הוא קורס הבסיס שממנו כל אדם, ובייחוד בשלנים חובבים שמעולם לא למדו באופן מקצועי לבשל, יכול להתחיל את מסלול הקריירה שלו כשף מקצועי. תנאי הקבלה שלו די מינימליים, ואין שום צורך בידע מקדים בבישול. הקורס מספק תעודה מטעם משרד העבודה, ומי שקיבל תעודה זו יכול לעסוק באופן מקצועי בקולינריה בכל מסעדה, מלון או אולם אירועים ברחבי הארץ.

טיפ בונוס: אפשרויות קידום וצמיחה

פרט לעובדה שהצבא מכיר בחיילים מצטיינים ויכול להעניק להם מלגות ללימודים בבית ספר לבישול, יש הרבה קורסים מחוץ לצבא שמטרתם לקדם את כל מי שמעוניין לעסוק בקולינריה, והם רלוונטיים גם למי שלא שירת כטבח צבאי. אלו שכבר יש בידם תעודת טבחות סוג 1 ומעוניינים לפתח את עצמם עוד יותר ולהתקדם במעלה הסולם יכולים להירשם ללימודי טבחות מתקדמים ולהפוך לשפים מקצועיים בעלי שם בארץ ואף בעולם.

סיכום

טבח צבאי הוא חייל האמון על אספקת מזון איכותי ומזין לכל החיילים בבסיס. סף הקבלה לשירות כטבח צבאי אינו גבוה, והוא לרוב רק פרופיל צבאי של 64 ומעלה והבעת רצון להשתבץ בתפקיד הזה. טבחים צבאיים נמצאים בכל הבסיסים בארץ, והידע והניסיון שהם רוכשים במהלך השירות עוזר להם גם אחריו להתברג בתעשיית המזון ולהפוך לשפים בעלי שם. אתם מוזמנים לקרוא בבלוג שלנו עוד מידע על עולם הקולינריה ועל הדרכים שבהן אתם יכולים להשתלב בו.

מאמרים שעשויים לעניין אותך

גלילה לראש העמוד