אוכל יווני: מנה ראשונה עיקרית וקינוח

אוכל יווני

אוכל יווני הוא עשיר ומגוון ומלא בטעמים ובחומרי גלם שמשקפים את התרבות הים תיכונית העתיקה של יוון שאין שנייה לה. האוכל היווני התפתח במשך שנים והוא מושפע מהאזור הגיאוגרפי, מההיסטוריה של יוון וגם ממטבחים אחרים מהסביבה הקרובה. האוכל היווני קיים ומוכר במשך שנים רבות וישנן עדויות לקאנון האוכל היווני עוד מימי המיתולוגיה ומסיפורי הפילוסופים היוונים הגדולים ביותר. האוכל היווני מבוסס על טהרת פירות וירקות האדמה העשירה ומתנותיה לאדם כגון שמן זית, חיטה, יין, גבינות טריות ופירות ים טריים. אילו מאכלים אפשר למצוא בתפריט המגוון של האוכל הוויני? המשיכו לקרוא.

המטבח היווני המודרני

היום המטבח היווני המודרני השתנה והתפתח רבות וזאת משום שהוכנסו אליו מרכיבים רבים אשר נדדו אליו ממדינות שכנות. המטבח היווני האותנטי דוגל בשימוש בחומרי גלם טריים כאשר רובם יהיו ירקות ותיבול של שמן זית יווני עשיר, כאשר טכניקות הבישול לרוב אינן קשות או ארוכות מידי. מרכיב חשוב אשר מאפיין את התיבול במטבח היווני המודרני הוא השימוש הרב בעשבי תיבול טריים ולא יבשים כגון אורגנו, נענע, תימין, שום, בצל, שמיר ובזיליקום. נוסף על כך, כמעט ולא רואים בשר במנות הדגל של המטבח היווני, כאשר דווקא האוכל החלבי הוא הנפוץ יותר. מנות רבות, שיככבו בכל שולחן בטברנות הפרוסות לאורך רצועת החוף הארוכה של ייוון, משלבות גבינות, בעיקר גבינת פטה וגבינה בולגרית, כמו במאפים, בסלט כפרי יווני או בירקות ממולאים כמו פרחי קישואים ופלפלים ממולאים. ואיך אפשר לשכוח את הדגה המפוארת של הים התיכון המרכיבה את התפריט היווני העשיר בצורות שונות ומגוונת –אפויים בתנור או בגריל, מטוגנים בשלל של רטבים יוונים, מבושלים או אפילו טחונים לממרחים – היוונים ימצאו תמיד צורה פשוטה להכין מגוון רב של מנות טעימות.

מזטים

האוכל היווני הוא רק חלק קטן מהתרבות ביוון, חלק ניכר ועיקרי מהתרבות הוא גם סדר וצורת האכילה. בכל טברנה או מסעדה יוונית שבה תתיישבו, יחד עם המוזיקה הצוהלת והאווירה הרעננה, יגישו לכם לשולחן תמיד בתור התחלה מזטים. המזטים הם מנות פתיחה קטנות, אשר מטרת הגשתן היא "פתיחת התיאבון" של הסועדים. לרוב המזטים יהיו מורכבים משלל ירקות ויוגשו לצד לחם חם וטרי. מדובר במתאבנים קדושים לתרבות היוונית, אשר מוגשים בכל ארוחת צוהריים וערב יוונית והם לגמרי יכולים לשמש כארוחה בפני עצמה. המזטים המוכרים ואהובים ביותר הם:

  • פאבה – גם היוונים אוהבים לנגב, אבל החומוס לא נפוץ כל כך ביוון, אלא הפאבה. פאבה הוא ממרח האהוב עשוי מאפונה צהובה טחונה, בצל סגול, עגבניות ומיץ לימון.
  • סקורדליה – ממרח שקדים ושם שנטחנו דק למשחה חמצמצה ומעט מתוקה.
  • ספנקופיטה – מדובר באחד המאפים הטובים ביותר שאפשר למצוא ברחבי יוון וכמה שהוא פשוט ככה הוא טעים. הספנקופיטה הוא מאפה קריספי של עלי פילו שביניהם נחים עלי תרד טריים וגבינת פטה מלוחה. המאפה מונח לרוב על פלטות ענקיות ונחתך לרבעים בעודו חם כאשר כל אחד בשולחן מוזמן לבצוע אותו וליהנות.

מאכלים יוונים עיקריים שכדאי לכם להכיר

חוריאטיקי

סלט חוריאטיקי הוא סלט כפרי עשיר, חתוך גס ובו מככבים הירקות הטובים ביותר שיש ליוון להציע – עגבניות, מלפפונים, בצל סגול ולעיתים גם זיתים ונתח גבינה שיהיה מונח מלמעלה ומקושט באורגנו ושמן זית, חובה בכל ארוחה.

פיטס

מדובר במאפים ממולאים שונים אשר עשויים לרוב מקמח, ביצים וגבינה. המילויים של מאפים אלו יהיו לרוב ירקות שונים, עוף וגבינות מלוחות ושמנות.

סגנאקי

מנה של גבינה מטוגנת אשר קיבלה את שמה על שם מחבת הטיגון הקטנה שבה משתמשים לצורך הכנתה. פשוטה שבפשוטות, הסאגאנקי היא בעצם גבינת פטה שזורקים לטיגון בשמן עמוק.

צזיקי

מדובר בסלט על טהרת היוגורט היווני העשיר בחלבון, אשר לתוכו מגרדים מלפפונים טריים בשילוב של שום, שמיר, לימון, מלח ופלפל. סלט פשוט, טרי ומרענן שלא תפסיקו לנגב עם הלחם ואפשר גם להשתמש בו כמטבל.

דולמדס

מנת עלי הגפן הממולאים אשר מוכרת בארץ בעיקר מהמטבח הערבי, נפוצה ואהובה מאוד גם בשולחן ובמטבח היווני. לרוב עלי הגפן יהיו ממולאים באורז נימוח ותבלינים, אך לעיתים העלים גם ממולאים בירקות נוספים ובשר.

משקאות יוונים

היוונים ידועים בתור עם שמח שאוהב ליהנות, וכמו כולם ליהנות גם ממגוון של אוכל טעים לצד משקה שיקל קצת על הקיבה ויעלה לכולם את המצב רוח. בתרבות האוכל והבישול של יוון יש משקאות שאסור לפסוח עליהם:

ראקי

הראקי הוא משקה הבית של היוונים ואפשר למצוא אותו בשפע בכפרים. מדובר בשילוב של כהל וסודה. לרוב המשקה מוגש בסוף הארוחה בטברנות, וכן הוא מגיע גם בטעמים שונים כאשר האהוב מכולם הוא הראקי דבש.

צ’יפורו

המשקה הלאומי של יוון. מדובר במשקה האוזו אך הוא מגיע עם טוויסט. מדובר באוזו מחוזק אשר נוצר כתוצאה מזיקוק של קליפות ענבים ולא מאניס כמו האוזו המוכר.

מית’וס

זהו השם של הבירה הלאומית שתראו בכל רחבי יוון. בירה בהירה, קלה ורעננה שלה טעם מובהק של השעורה הטובה ביותר ביוון שתתאים לכל ארוחה.

רטסינה

יין לבן שמכינים כבר קרוב ל-2000 שנה ביוון ומוסיפים לו שרף של אורן המעניק לו ארומה ייחודית.

קינוחים

אי אפשר לסגור ארוחה טובה בלי משהו להמתיק אתו את החך, ויוון ידועה היטב גם בקינוחים המעולים שלה שיוגשו לכל מי שירצה בכך:

לוקומדס

הסופגניות של היוונים, כדורי בצק שמרים מטוגנים אשר מזוגגים בדבש.

בוגאצה

מאפה שכבות פילו עם מילוי של גבינה מתוקה, סולת ומי וורדים.

פורטוקלופיטה

עוגת התפוזים הרכה ביותר שתאכלו שנאפית עם יוגורט יווני וקינמון.

לסיכום

אין ספק שהאוכל והשתייה היוונית הם חגיגה לכל חך. המטבח היווני מלא במנות שאפשר לאכול ביוון או לבשל בבית וליהנות מהן במשך כל השנה לצד המשקאות המעולים שיזכירו לכם חוויות מרובות טעמים. נהניתם לקרוא? מוזמנים להיכנס לבלוג שלנו למאמרים נוספים.

מאמרים שעשויים לעניין אותך

גלילה לראש העמוד